Nyhedsbrev

Årsmøde i Elretur 2024

Det er blevet tid til Elreturs årsmøde 2024.

Arrangementet løber af stablen tirsdag den 23. april 2024.

Efter formiddagens program tager vi fat på årets tema:
“Ansvarlighed som kerneforretning”, hvor dagens
oplægsholdere giver dig perspektiver, ideer og værktøjer til,
hvordan du kan omdanne årsmødets indsigter til konkrete
tiltag, der styrker din forretning.

DET PRAKTISKE:
Hvor: Scandic Roskilde, Ved Ringen 2, 4000 Roskilde.
Hvornår: Tirsdag den 23. april 2024, kl. 09.30-16.00.
Forplejning: Morgenmad, frokost, kage, kaffe, the og vand.

TEMA Årsmøde 2024:
Ansvarlighed som kerneforretning

Ansvarlighed er ikke længere blot en dyd, men en nødvendighed for virksomheder, der ønsker succes både nu og i fremtiden.

Politikere kræver det, og forbrugerne, samarbejdspartnere og medarbejdere forventer det: Ansvarlig ageren og fokus på bæredygtighed blandt virksomheder.

Ved første øjekast kan kravene for mere ansvarlighed hurtigt virke som en bureaukratisk byrde, men i langt højere grad kan det være en kilde til langvarig succes – særligt for virksomheder, der ikke blot opfylder minimumskravene, men formår at omfavne og inkorporere ansvarlighed i deres kerneforretning.

Ved dette årsmøde kigger vi fremad.

Hvilke forventninger og krav om ansvarlighed og bæredygtighed vil I møde i fremtiden? Hvordan opfører forbrugerne sig? Hvilke værdier stiler de efter? Hvordan kan I som virksomhed omsætte krav om bæredygtighed til konkrete handlinger, der skaber positiv forandring? Og hvordan passer producentansvaret ind i det hele?

Det og meget mere vender vi på Elreturs årsmøde 2024.

Meld dig og dine kolleger til senest frem til og med fredag den 19. april 2024.

morten

Fremtidens
krav til
virksomheder

v. Morten Harboe-Jepsen
adm. direktør i Retur

Virksomheder mødes i stigende grad af krav om mere ansvarlighed og fokus på bæredygtighed i deres ageren.

Med afsæt i producentansvaret giver adm. direktør i Retur, Morten Harboe-Jepsen, en status på den udvikling vi ser inden for voksende politiske krav om mere ansvarlighed.

Med Elreturs nye genbrugsanlæg som case giver han også et indblik i, hvordan virksomheder kan gøre mere end blot møde minimumskravene.

julia

hvad betyder bæredygtighed for forbrugerne?

v. Julia Lahme, forfatter, etnolog
og livsstilsekspert

Julia Lahme er en forfatter, etnolog, livsstilsekspert og direktør i sit eget kommunikationsbureau, der især arbejder med forbrugertrends og livsstilsprodukter. Du kender måske Julia fra TV, hvor hun ofte inviteres til at sætte ord på danskernes forbrugsvaner.

I dette oplæg stiller Julia skarpt på forbrugernes forventninger og krav til nutidens virksomheder, og viser de reelle handlemønstre indenfor genbrug og genanvendelse, som danskerne faktisk udviser. Hun kigger også lidt i krystalkuglen og bruger data til at spå om, hvilke værdier fremtidens forbrugere kommer til at navigere efter.

sara

Bæredygtighed: Fra buzzword til kerneforretning

v. Sara Øllgaard, Bæredygtig
ledelses- og forretningskonsulent

Hvordan sikrer I, at jeres ambitioner bliver konkrete og målbare handlinger, der gavner klimaet, jeres ansatte, kunder og forretning?

Det sætter Sara Øllgaard formel i sin workshop, Bæredygtighed: fra buzzword til kerneforretning.

Sara hjælper ledere og organisationer med at finde deres fodfæste i den bæredygtige dagsorden, og til sin workshop hjælper hun os med – på en aktiv og inddragende måde – at opsummere og strukturere dagens input og perspektiver, så I får et handlingsrettet output med hjem, og inspiration til, hvordan I gør den bæredygtige dagsorden til en løftestang i udviklingen af kerneforretningen.

Det fulde program:

09.30 – 10.00: Let morgenmad

10.00 – 10.10: Velkomst og valg af dirigent

10.10 – 10.30: Bestyrelsens beretning for Elretur

10.30 – 11.00: Årsregnskab 2023, budgetter og medlemsbetalinger for Elretur

11.00 – 11.15: Valg til bestyrelser og sektionsledelser

11.15- 11.30: Introduktion til Norsirk v. Hege Skodje, Key Account Manager i Norsirk
Norsirk er vores norske samarbejdspartner indenfor weee. Ved dette oplæg får I introduktion til Norsirk og indblik i, hvordan de kan hjælpe jer med at varetage producentansvar for weee, batterier og emballage i Norge.

11.30-12.00: Oplæg: Fremtidens krav til virksomheder v. Morten Harboe-Jepsen, adm. direktør i Elretur
Virksomheder mødes i stigende grad af krav om mere ansvarlighed og fokus på bæredygtighed i deres ageren.

Med afsæt i producentansvaret giver adm. direktør i Retur, Morten Harboe-Jepsen, en status på den udvikling vi ser inden for voksende politiske krav om mere ansvarlighed.

Med Elreturs nye genbrugsanlæg som case giver han også et indblik i, hvordan virksomheder kan gøre mere end blot møde minimumskravene.

12.00 – 12.55: Frokost og pause

13.00– 14.00: Oplæg: Forbrugertrends – hvad betyder bæredygtighed for forbrugerne? v. Julia Lahme
Julia Lahme er en forfatter, etnolog, livsstilsekspert og direktør i sit eget kommunikationsbureau, der især arbejder med forbrugertrends og livsstilsprodukter. Du kender måske Julia fra TV, hvor hun ofte inviteres til at sætte ord på danskernes forbrugsvaner.

I dette oplæg stiller Julia skarpt på forbrugernes forventninger og krav til nutidens virksomheder, og viser de reelle handlemønstre indenfor genbrug og genanvendelse, som danskerne faktisk udviser. Hun kigger også lidt i krystalkuglen og bruger data til at spå om, hvilke værdier fremtidens forbrugere kommer til at navigere efter.

14.00-14.30: Pause med kaffe og kage

14.30–16:00: Oplæg & workshop: Bæredygtighed: Fra buzzword til kerneforretning v. Sara Øllgaard
Hvordan sikrer I, at jeres ambitioner bliver konkrete og målbare handlinger, der gavner klimaet, jeres ansatte, kunder og forretning?

Det sætter Sara Øllgaard formel i sin workshop, Bæredygtighed: fra buzzword til kerneforretning.

Sara hjælper ledere og organisationer med at finde deres fodfæste i den bæredygtige dagsorden, og til sin workshop hjælper hun os med – på en aktiv og inddragende måde – at opsummere og strukturere dagens input og perspektiver, så I får et handlingsrettet output med hjem, og inspiration til, hvordan I gør den bæredygtige dagsorden til en løftestang i udviklingen af kerneforretningen.